أنها تحب السادة.. وتحب الانحناء لهم.. وإذا لم تجد سادة تنحني لهم.. فإنها تصنعهم.. بل وتعبدهم وتقدسهم.
المؤلفون > ميسره الدندراوي > اقتباسات ميسره الدندراوي
اقتباسات ميسره الدندراوي
اقتباسات ومقتطفات من مؤلفات ميسره الدندراوي .استمتع بقراءتها أو أضف اقتباساتك المفضّلة.
اقتباسات
-
مشاركة من Zainab.alhaitham ، من كتاب
حارس - الموسم الثاني : الحلقة الثالثة - كلمات سبارتكوس الأخيرة
-
يا قاتلي: إني صفحت عنك ..
في اللّحظة التي استرحت بعدها مني
استرحت منك!
أمل دنقل
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني : الحلقة الثالثة - كلمات سبارتكوس الأخيرة
-
انتظار عودة الكبير بومبيوس من غزوته المباركة في أرض هسبانيا الهمجية المتمردة.
وهنا قال الوقور الستيني في هدوء:
- أقترح أن نأخذ رأي السادة المقدسين
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني : الحلقة الثالثة - كلمات سبارتكوس الأخيرة
-
معلّق أنا على مشانق الصباح
وجبهتي بالموت.. محنيّة
لأنّني لم أحنها.. حيّه!
أمل دنقل
مشاركة من Nour Redwan ، من كتابحارس - الموسم الثاني : الحلقة الثالثة - كلمات سبارتكوس الأخيرة
-
هل تعرف يا أخي ما هي مشكلة هذه الأمة؟
نظر له زميله متسائلًا، فيقول وهو يوجه عينيه ناحية الأفق:
- أنها تحب السادة.. وتحب الانحناء لهم.. وإذا لم تجد سادة تنحني لهم.. فإنها تصنعهم.. بل وتعبدهم وتقدسهم.
مشاركة من ma ha ، من كتابحارس - الموسم الثاني : الحلقة الثالثة - كلمات سبارتكوس الأخيرة
-
زي ما بيمنح الموت.. بيمنح الحياة.
مشاركة من Amira Elmahdy ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
بهبيت - سمنود - الغربية
الواحدة والربع صباحًا
السابع عشر من ديسمبر عام ألفين وخمسة وثلاثين
الأمطار تهطل بلا توقف، وتحول الأرض الطينية الزلقة إلى برك قد يغوص فيها المرء فلا يظهر.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
سيف.. أنا خايف.. أنا حقيقي خايف.
- لا ما تخافش.. مفيش حاجة تخوف.
- المنظر اللي بيحصل برة ده عادي بالنسبة ليك؟
- خليك متأكد إنك مش هتشوف المنظر ده كتير.. فاعتبره حاجة زي فقرة الساحر.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
رائحة الشاي المعطر بأعواد النعناع: - بيناجي اللي هو مجذوبله يا حلواني. بيناجي القمر - مداح القمر يعني قالها الحلواني ساخرًا بفم مليء بالبقسماط، ثم تناول كوب الشاي الساخن من فوق الصينية، ورشف رشفة كبيرة وهو يتابع: فين الحاجات يا حارس؟
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
أومال سيف فين؟
- بيعمل شاي.. كل شوية يخش يعمل شاي.. وبعدين يعمل جنزبيل للمجذوب ..لحد ما بطننا نشفت من الشاي.. وفين على ما لقيت صباعين البقسماط دول في جيب الشنطة..
ثم اقترب منه وقضم من البقسماط
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
السادس عشر من ديسمبر عام ألفين وخمس وثلاثين
غابت الشمس.
وخرج الضوء من السماء مؤقتا، حتى يشرق وجه إياح الفضي في السماء كما يحدث في تلك الأيام.
لكن إياح اليوم لم يكن ظاهرًا في سماء القاهرة.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
- لو عايز تخطبني لازم أوافق أنا الأول. ولو إنك مسيحي. يعني ما تجوزليش صدرت منه ضحكة مكتومة، وخطر بباله انه لم يفكر يومًا في خطبة إيرين، لكنه طرد الخاطرة من رأسه متابعًا: - لا الموضوع مش متعلق بخطوبة و لا بنسب الموضوع متعلق بمحمد الحارس.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
وتذكرت سمر.
تذكرت كيف انهار البناء للقديم، وكيف دفنت منى واغلب الأطفال تحت أكوام الأتربة والأحجار، وكيف وصلت الشرطة وقوات الإنقاذ فاقدة الأمل في العثور على ناجين.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
اتسعت ابتسامتها وهي تنتظر أن تسمع تلك الجملة التي لم تتوقف عن اعتبارها العلامة الوحيدة، التي تعلمها بأن هذا الوغد لا زال حيًّا.
- في مشاهدات هتقبضي.. مفيش مشاهدات.. هتشحتي.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
مش عايزة حاجة تاني مني يا ريس؟
- لا متشكر.. اتفضلي يا استاذة.. شوفي شغلك.. وسيبك من موضوع الأوميجا والألفا وشغل مدرسين الفيزيا ده.. أنا عايز شغل يزود المشاهدات ويرفع الترافيك.
- شغل يهز الرأي العام ويبلبل المجتمع.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
أنتِ ناوية تعملي ايه؟ نهضت سمر وهي تحمل حقيبتها الصغيرة المكتنزة فوق كتفها: - ناوية أحوم زي الناموسة الشبعانة - في الموضوع ده بس. لكن في موضوع تاني عايزك تتعاملي معاه كأنك ناموسة جعانة ورزلة كمان
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
أنا ماهر الرفاعي. يعني مش بس اللي علمتك الصحافة. لا ده أنا خالك اللي مربيكِ - ما هو عشان كده أنا ما شوفتش رباية يا ريس - بنت. احترمي نفسك. وتعاليلي دوغري كده. أنتِ ناوية تعملي ايه؟
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
- ايه ده.. ببساطة كده.. من غير ما تجادليني ولا تقرفيني زي عوايدك؟
- أنا قولت المرة دي أبقى شاطرة وأسمع الكلام.
ارتسمت أمارات الغضب على وجهه:
بنت يا سمر
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
نظر له حارس نظرة هزت كيانه، بينما صوت مصطفى يدوي في رأسه: - سيف. أنت لسه ما فهمتش. اللي شافه كان … قطع حارس صوت مصطفى الذي يدوي في عقل سيف متابعًا: - بداية النهاية يا سيف.
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر
-
بينما اقترب سيف من حارس وقال هامسًا:
- هو ايه اللي شافه في الصور خلاك قلقان كده ووشك اتغير؟
- شاف اللي كنت ما أتمناش إنه يشوفه!
- أيوة اللي هو ايه يا حارس؟
مشاركة من عبدالسميع شاهين ، من كتابحارس - الموسم الثاني: الحلقة الثانية - المسافر